Mainz Katedrali
·Mainz şehrinde bulunan bu katedral imp. 4 Henrick tarafında (1081) den sonra yaptırılmıştır.
·Çapraz tonoz örtülü ve 3 sahınlı bir bazilika olan bu katedralin yerinde (1081) de yanan ve Willigis ve Bardu adında ki piskoposlar tarafından yapılmış başka kilise bulunuyordu.
·Katedralin batı kısmında sonradan yapılan koronun daha önceki yapıda benzeri ir uygulamanın olup olmadığı bilinmez orta sahın doğuda yarım yuvarlak apsisle son bulmakta yan sahınlar ise yuvarlak olarak yapılan kuleler doğuda bir ön yapı ile son bulur.
·Apsisin önünde kırma çatı ile örtülmüş kare bir mekân bulunmakta ve bu mekân dışa küle seklinde yansımaktadır. Merkez karesi benzeri bu mekân aslında çapraz sahın ile orta sahının kesişmesi ile olmalıydı bu şeklide uygulama ile yan sahınlarda ileriye doğru uzatılma mekânı bulur yan sahınların Joch düzenlemesinde orta sahının her bir joch una denk düşecek şekilde 2 şer basit dikdörtgen kullanılmıştır.
·Yan şahınlar çapraz tonozlarla örtülüdür orta sahında aslında çapraz tonoz örtülüydü sonra kaburgalı çapraz tonozla değiştirilir.
·Mainz katedralinin orta sahınının çapraz tonozla örtülmesi ilk planlamada düşünülmüş olmalıdır.
·Arkad dizileri ile aynı eksende bulunmayan aydınlatma pencerelerinin durumu buna işaret eder pencereler 2 şer 2 şer birbirine yaklaştırılıp tonoz örtüye hazırlık yapılır
·Naosta orta sahının duvar düzeni olarak aydınlatma pencerelerinin altına kadar yükselen yuvarlak kemerli düz yüzeyli kör niş galerileri dikkat çeker nişlerin kemerleri naos ayakları üzerinde yükselir. Her iki ayaklardan birinde yarım yuvarlak sütünceler bulunur ki bunların her biri orta sahının hatıl kemerlerine de destek verir ve fonksiyonel özeliklerini korumaya da başlar.
·Eski araştırma şüphelerine karşı teknik araştırma gösterir ki bugün mevcut olan orta sahının tamamı yarım sütün ile ayakta asıl duvarlar ara verilmeksizin birlikte yürütülüp tamamlandırılır.
·Tonoz değişiklikleri ve yapısal uygulamaları birbirine o kadar yakın ki bunlar ikiz yapı olarak da birbirine benzer bu yapı yapıldığında Spayer henüz tamamlanmamıştı eş zamanlı olarak hemen hemen aynı zaman dilimi içinde ele alınan bu katedraller alman mimarlık tarihinin donun noktası olarak kabul edilirler.
·Sonraki yy da ki değişiklikler sade güzellik ve anıtsallığına gölge düşürür niteliktedir. Yapıdaki modern resimler yapı ile ters etki oluşturur orta sahında daha fazla ışık sağlamak amacıyla yan genişletmeler(Gotik üslup) yapının asli durumuna zarar vermiştir.
·Mainz şehrinde bulunan bu katedral imp. 4 Henrick tarafında (1081) den sonra yaptırılmıştır.
·Çapraz tonoz örtülü ve 3 sahınlı bir bazilika olan bu katedralin yerinde (1081) de yanan ve Willigis ve Bardu adında ki piskoposlar tarafından yapılmış başka kilise bulunuyordu.
·Katedralin batı kısmında sonradan yapılan koronun daha önceki yapıda benzeri ir uygulamanın olup olmadığı bilinmez orta sahın doğuda yarım yuvarlak apsisle son bulmakta yan sahınlar ise yuvarlak olarak yapılan kuleler doğuda bir ön yapı ile son bulur.
·Apsisin önünde kırma çatı ile örtülmüş kare bir mekân bulunmakta ve bu mekân dışa küle seklinde yansımaktadır. Merkez karesi benzeri bu mekân aslında çapraz sahın ile orta sahının kesişmesi ile olmalıydı bu şeklide uygulama ile yan sahınlarda ileriye doğru uzatılma mekânı bulur yan sahınların Joch düzenlemesinde orta sahının her bir joch una denk düşecek şekilde 2 şer basit dikdörtgen kullanılmıştır.
·Yan şahınlar çapraz tonozlarla örtülüdür orta sahında aslında çapraz tonoz örtülüydü sonra kaburgalı çapraz tonozla değiştirilir.
·Mainz katedralinin orta sahınının çapraz tonozla örtülmesi ilk planlamada düşünülmüş olmalıdır.
·Arkad dizileri ile aynı eksende bulunmayan aydınlatma pencerelerinin durumu buna işaret eder pencereler 2 şer 2 şer birbirine yaklaştırılıp tonoz örtüye hazırlık yapılır
·Naosta orta sahının duvar düzeni olarak aydınlatma pencerelerinin altına kadar yükselen yuvarlak kemerli düz yüzeyli kör niş galerileri dikkat çeker nişlerin kemerleri naos ayakları üzerinde yükselir. Her iki ayaklardan birinde yarım yuvarlak sütünceler bulunur ki bunların her biri orta sahının hatıl kemerlerine de destek verir ve fonksiyonel özeliklerini korumaya da başlar.
·Eski araştırma şüphelerine karşı teknik araştırma gösterir ki bugün mevcut olan orta sahının tamamı yarım sütün ile ayakta asıl duvarlar ara verilmeksizin birlikte yürütülüp tamamlandırılır.
·Tonoz değişiklikleri ve yapısal uygulamaları birbirine o kadar yakın ki bunlar ikiz yapı olarak da birbirine benzer bu yapı yapıldığında Spayer henüz tamamlanmamıştı eş zamanlı olarak hemen hemen aynı zaman dilimi içinde ele alınan bu katedraller alman mimarlık tarihinin donun noktası olarak kabul edilirler.
·Sonraki yy da ki değişiklikler sade güzellik ve anıtsallığına gölge düşürür niteliktedir. Yapıdaki modern resimler yapı ile ters etki oluşturur orta sahında daha fazla ışık sağlamak amacıyla yan genişletmeler(Gotik üslup) yapının asli durumuna zarar vermiştir.